The Dutch Magazine – Gamechangers in Wine

Corinne Hofland en Frank Laurentius, de oprichters van VINVIN, reisden de beste wijngebieden af om de smaakmakers onder de producenten binnen te halen. ,,Alleen familiebedrijven, mensen die staan voor authenticiteit, passie en hoge kwaliteit en producten maken waar de liefde vanaf spat.”

In de proefkamer van VINVIN in Rotterdam hangt een speciale wall of fame. Het zijn de portretten van alle wijnproducenten met wie leveranciers Corinne Hofland en Frank Laurentius een mooie band hebben opgebouwd. ,,Stuk voor stuk families met een mooi verhaal.” Ze vormen de exclusieve basis van VINVIN dat in 2020 werd geboren. Corinne is de vrouw met ervaring en grote wijnkennis – als één van de weinige Nederlanders volgde zij gedurende bijna vijf jaar de opleiding Master of Wine in Engeland – , Frank de ondernemer en gepassioneerd wijnliefhebber. Samen met marketingexpert Marcel Just de Paisieres, medeoprichter VINVIN Wines, vormen zij de driehoek die besloot zijn eigen hart te volgen en het anders dan anders te gaan doen. Ze werden ‘Gamechangers in wine…’ Het was goede vriend Pascal Jolivet, eigenaar van eersteklas wijngaarden in Sancerre, die als eerste aan boord kwam en de naam VINVIN bedacht. Wijn wijn, maar ook tweemaal twintig in het Frans als je het uitspreekt. ,,Hij zei: samen zijn jullie de ultieme combinatie. Ik geloof in jullie.”

”samen zijn jullie de ultieme combinatie. Ik geloof in jullie.”

 Klinkende namen

Na hem volgden nog zo’n twintig wijnmakers die zich volgens Corinne en Frank stuk voor stuk onderscheiden door passie, betrokkenheid en authenticiteit. Onder hen klinkende namen als Champagnehuis Taittinger – ‘Hoe geweldig dat zij direct instapten’ – , het Bourgondische Bichot, familiewijnhuis Cordero di Montezemolo uit Piemonte met onder meer top-Barolo’s, familiehuis Moueix als eigenaar van onder meer prestigieuze crus, Santa Barbara uit de Marche, de beste wijnmaker van de Etna en en de rosé van de dame die de methode bedacht om de drank uit de Provence zijn typische lichte kleur te geven en deze op haar eigen chateau ging bottelen. Corinne: ,,Maar ook een verborgen parel uit de wijnregio Ribeira del Duoro is het familiebedrijf van de man die jaren had gewerkt voor een Spaans huis dat ik graag wilde toevoegen aan het portfolio maar zwaar op slot zat. Nu is hij met zijn eigen familiewijngaarden één van onze toppers.” Ook in Oostenrijk, Zuid-Afrika en Australië werden wijnhuizen bezocht en geselecteerd en werd de samenwerking beklonken. Nieuwste partner is een mooi wijnhuis uit de Bourgogne waarvoor ze twee jaar hun best moesten doen. Daarmee groeit VINVIN’s wall of fame verder uit met prachtige familiebedrijven die dag in dag uit bezig zijn om hun producten te laten excelleren.

 Eigen wijnen

Die droomstart is nog maar een paar jaar terug, maar nu al is VINVIN leverancier van 300.000 flessen premium wijn die hun weg vinden naar horeca, waaronder The Dutch, de vakhandel en liefhebbers. ,,We willen uit elke regio één topwijnhuis.” Daarnaast heeft VINVIN zijn eigen – vooralsnog alleen in Frankrijk gemaakte – wijn die onder de naam Bon Vivant de fles ingaat. Er zijn zes varianten Sauvignon blanc, een Chardonnay, Viognier, Rosé grenache, Merlot en Pinot noir. Die liggen sinds hun Membership ook in de rekken van The Dutch. ,,Op de golfbaan drink je na een rondje graag een niet te zware wijn maar wel eentje met genoeg karakter. Dit is een prima prijs kwaliteitverhouding.”

Favourite box

Ze houden, zeggen Corinne en Frank, van de mooie dingen van het leven. Daarom geen doorsnee doos voor het verpakken van de wijnen, maar een box met opvallende print die is gemaakt door kunstenaars. VINVIN biedt abonnementen voor klanten die bijvoorbeeld maandelijks verrast willen worden met een nieuwe selectie topwijnen. Er zijn themaboxen, zoals de Italiaanse La grande bellezza box of een asperge-wijnbox in het voorjaar. ,,Zes flessen, twee flessen, eenmaal per jaar of elke maand een favourite box ontvangen: de klant mag het aangeven. De boxen zijn ook zeer gewild als relatiegeschenk. Met een gepersonaliseerde binnenkant plus eventueel eigen tekstboodschap of persoonlijk filmpje voor de ontvanger via QR-code. We zeiden het al, VINVIN staat voor ‘gamechangers in wine’…”

‘gamechangers in wine’